Problemos sukvietė į apskritojo stalo diskusiją

DSC_0072a

Praėjusią savaitę ,,Revuonos“ vidurinėje mokykloje vyko apskritojo stalo diskusija. Įvairių institucijų atstovai tarėsi, kaip efektyviau teikti pagalbą mokiniams ir jų tėvams ieškant įvairių tarpinstitucinio bendradarbiavimo formų bei galimybių.  

 

Apskritojo stalo diskusija „Tarpinstitucinio bendradarbiavimo stiprinimas, siekiant užtikrinti veiksmingą kompleksinę pagalbą vaikams ir jų tėvams“ surengta Prienų „Revuonos“ vidurinės mokyklos direktorės Ilonos Balčiukynienės ir mokyklos bendruomenės iniciatyva. Mokykloje nuo 2012 m. rugsėjo 1 d. mokosi jaunimo klasių ir specialiojo ugdymo skyriaus mokiniai. Tai yra iššūkis mokyklai, kuris reikalauja naujo požiūrio į pagalbą vaikui ir jo šeimai. Ši pagalba turi būti grindžiama tarpinstitucinio bendradarbiavimo principais.

Mokyklos direktorė diskusijos dalyviams pristatė mokyklos vidinio bendradarbiavimo tinklą ir jo praktinį pritaikomumą teikiant švietimo pagalbą vaikams ir jų tėvams instituciniame lygmenyje. I. Balčiukynienė pastebėjo, kad kai kuriais atvejais nepakanka pagalbos dirbant tik šiame lygmenyje. Pasitaiko atvejų, kai reikia glaudaus bendradarbiavimo ir su kitomis įstaigomis, nes kiekvienas vaikas mokykloje turi jaustis saugus, o šiam tikslui pasiekti reikalingas ne tik vidinis, bet ir išorinis bendradarbiavimas.

Socialinė pedagogė Vaida Miknevičienė akcentavo, kad tarpinstitucinis bendradarbiavimas turi remtis ne kontroliavimu ar pavaldumu, o lygiavertiškumo principu, abipusiu pasitikėjimu ir bendrų tikslų siekimu. Taip pat ji papasakojo apie tai, kaip mokyklos praktiniame darbe veikia aprašas ,,Dėl poveikio priemonių taikymo netinkamai besielgiantiems mokiniams“. Aprašu siekiama padėti mokyklos darbuotojams veiksmingai reaguoti į kraštutinius mokinių netinkamo elgesio atvejus bei iškilusią grėsmę, siekiant užtikrinti mokyklos bendruomenės narių ir (ar) kitų asmenų fizinį ir psichologinį saugumą.

Jaunimo klasėse mokosi mokiniai, turintys mokymosi sunkumų, stokojantys mokymosi motyvacijos, jiems reikalinga švietimo pagalba. Mokiniai, kurie į šias klases mokytis atvyksta mokslo metų eigoje, dažnai turi elgesio sunkumų. Tačiau mokyklos pagalbos mokiniui specialistai nežino, kokia pagalba jiems buvo teikta ankstesnėje ugdymo įstaigoje ir kiek ji buvo efektyvi. Tokios informacijos stoka apsunkina pagalbos teikimą šiems mokiniams.

Apskritojo stalo diskusijos metu Prienų socialinių paslaugų centro direktorė Aurelija Urbonienė pasiūlė, kad būtų tikslinga ir naudinga prieš priimant į jaunimo klases naują mokinį, susitikti jo buvusios ir būsimos ugdymo įstaigos bei kitų suinteresuotų institucijų atstovams ir pasidalinti turima informacija. Tai padėtų elgesio problemų turintiems mokiniams lengviau integruotis naujoje aplinkoje ir užkirstų kelią netinkamo elgesio apraiškoms.

 

Prienų Pedagoginės psichologinės tarnybos (PPT) direktorė Angelė Vasiliauskienė  teigė, kad Prienų rajone besimokančių mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, duomenys yra jų tarnyboje ir visada yra persiunčiami į naują ugdymo įstaigą. PPT stebi ir šių mokinių judėjimą, visada išsiaiškina, kur mokinys nuvyko ir ar tikrai jis atvyko. Problemų kyla bendradarbiaujant savivaldybėms. Informacija apie mokinį, atvykusį iš kitos savivaldybės, dažnai gaunama tik specialiai pasiteiravus. Alytaus apskrities VPK Prienų rajono PK Viešosios policijos skyriaus Prevencijos poskyrio vyresnioji specialistė Kristina Banionienė teigė, kad ir jų tarnybai iš kitų savivaldybių atvykstantys vaikai dažnai būna nežinomi ir tenka skirti papildomai laiko susipažinti su esama padėtimi.

Dauguma elgesio problemų turinčių jaunuolių yra iš socialinei rizikai priklausančių šeimų, todėl ir su tėvais bendrauti dėl jų vaikų elgesio būna sudėtinga arba tiesiog neįmanoma. Mokiniams yra skiriamas nemokamas pavežėjimas į mokyklą ir atgal, bet jų tėvai, dažnai turintys labai mažas pajamas, neturi galimybės atvykti į mokyklą. Todėl dažnai kylančias problemas tenka spręsti tik su pačiais mokiniais ir bendradarbiaujant su Prienų socialinių paslaugų centro socialiniais darbuotojais, kurie dirba seniūnijose su socialinės rizikos šeimomis.

Prienų rajono savivaldybės Vaiko teisių apsaugos skyriaus vedėja Rasa Olisevičienė sakė, kad jų įstaigos darbuotojai negali dalintis informacija apie vaikus ir jų šeimas, nes ši informacija yra konfidenciali, nebent mokykla raštu kreiptųsi dėl konkretaus mokinio.

Prienų rajono savivaldybės mero pavaduotoja Loreta Jakinevičienė pažymėjo, kad mokiniui saugiausia būti ugdomam kuo arčiau namų. Prieš siunčiant mokinį į kitą mokyklą ar šalinant iš jos turi būti pirmiausia taikyta visa kompleksinė pagalba mokiniams ir jų tėvams. Išsiųsti mokinį toli nuo namų viduryje mokslo metų nėra geriausia išeitis, nes tokiems vaikams reikalingas ne tik ilgas adaptacinis laikotarpis, bet ir ypatingai glaudus tarpinstitucinis bendradarbiavimas. Mokyklos bendruomenė, į kurią atvyksta tokie mokiniai, turi būti informuota, kokie ugdymo metodai, prevencinės priemonės buvo taikomos. Visa ši informacija, anot vicemerės, reikalinga tam, kad mokiniams būtų suteikta kuo skubesnė kokybiška pagalba, kad kuo saugesni būtų ir jie, ir kiti mokyklos bendruomenės nariai.

Priešingu atveju iškyla klausimas, kodėl mokyklos taip greitai atsisako mokinių su elgesio sutrikimais, net neinformuodamos, kokį ugdymo metodą taikė, kokias išbandė alternatyvas. Siųsdami mokinius, ypatingai iš kitų savivaldybių, turėtų būti atidesni, ir švietimo skyriaus specialistai. Privalu išsiaiškinti, ar vaikai galės laiku pasiekti ugdymo įstaigą, ar nuo to nenukentės ugdymo procesas, kiek lėšų turės skirti savivaldybė vaiko pavėžėjimui į mokyklą. L. Jakinevičienė akcentavo, kad visi vaikai turi būti saugūs ir kompleksinė pagalba turi būti teikiama itin kokybiškai.

Apibendrinant šią diskusiją galima pasakyti, kad jau vien tai, kad mokyklos bendruomenė nepabijojo susėsti prie bendro stalo su įvairių institucijų atstovais ir pasidalinti esamomis problemomis, jau yra didelis žingsnis ir įrodymas, kad ši mokykla problemas siekia spręsti, o ne jas slėpti. Juk niekas negali visko, bet visi gali ką nors.

 

Prienų „Revuonos“ vidurinės mokyklos direktorė I. Balčiukynienė:

„Vaiko socializacija – tai ilgas ir sudėtingas procesas, apimantis tikslingą žmogaus auklėjimą ir poveikį jam. Intensyviausiai socializacija vyksta vaikystėje ir jaunystėje. Šiais gyvenimo etapais pirmieji socializacijos procesą pradeda tėvai, vėliau į jį įsijungia pedagogai. Mokykloje labai svarbus mokinių bendravimas ir tarpusavio santykiai.

Mūsų mokykla rūpinasi mokinių saugumu ir gerove. Mes norime, kad čia vaikai jaustųsi fiziškai ir emociškai saugūs ir galėtų sėkmingai mokytis, todėl nuo 2011 rugsėjo 1 d. įgyvendiname Olweus patyčių prevencijos programą. Olweus patyčių prevencijos programa (OPPP) yra viena iš geriausiai žinomų ir visuotinai pripažintų patyčių prevencijos programų pasaulyje. Jos tikslai yra užkirsti kelią jau vykstančioms patyčioms ir sumažinti naujų patyčių atvejų atsiradimo tikimybę. Ši programa taip pat padeda gerinti mokinių tarpusavio santykius. Ypač svarbus mokykloje visų mokyklos mokytojų ir pagalbos specialistų bendradarbiavimas. Mokykla parengusi „Specialiosios, pedagoginės, socialinės ir psichologinės pagalbos mokiniui teikimo „Revuonos“ vidurinėje mokykloje tvarkos aprašą“, kuriame numatyti socialinio bendradarbiavimo sistemos vidinis ir išorinis tinklai. Nuo2012 m. „Revuonos“ vidurinės mokyklos bendruomenę papildė 26 jaunimo klasių mokiniai ir 45 specialiojo ugdymo skyriaus mokiniai. Šiems mokiniams ugdymas organizuojamas skirtinguose pastatuose, bet jų bendravimas ir elgesys kelia daugiau rūpesčių ir mokyklai tenka bendradarbiauti su kitomis institucijomis. Glaudus institucijų bendradarbiavimas atveria didesnes galimybes, suteikiant pagalbą delinkventinio elgesio vaikams, nes sukuriamos plačiai pritaikomos prevencinės priemonės ir programos, suteikiama profesionali specialistų pagalba. Be to, institucijų bendradarbiavimą apibrėžia ir teisiniai dokumentai, iš kurių vienas svarbiausių – Vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymas. Šio įstatymo tikslas – sukurti vaiko teises ir interesus atitinkančią socializaciją, suteikti ugdymui bei švietimui minimalios ir vidutinės priežiūros priemones, kurios padėtų vaikui įveikti susiformavusį ydingą elgesį bei išsiugdyti prasmingo gyvenimo sampratas. Todėl ir kilo mintis surengti apskritojo stalo diskusiją „Tarpinstitucinio bendradarbiavimo stiprinimas, siekiant užtikrinti veiksmingą kompleksinę pagalbą vaikams ir jų tėvams“.

Mantvydas Prekevičius

 

 

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai. Toliau naršydami svetainėje sutinkate, kad slapukai atsirastų Jūsų įrenginyje. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos.

Slapukas yra nedidelė teksto rinkmena, kuri, apsilankius svetainėje, išsaugoma Jūsų kompiuteryje arba greitojo ryšio įrenginyje. Dėl jo interneto svetainė tam tikrą laiką gali „atsiminti“ Jūsų veiksmus ir parinktis (pvz., registracijos vardą, kalbą, šrifto dydį ir kitas rodymo parinktis), dėl to Jums nereikia kaskart jų iš naujo įvedinėti, lankantis svetainėje ar naršant įvairiuose jos puslapiuose.

Close