Staiga dingusi stotelė atskleidė grandiozinius planus

Prienų rajono autobusų parko ūkį įsigijus Kauno įmonei „Kautra“, pagyvėjo ir kelionės autobusais. Patogesnį ir pigesnį keliavimo būdą pamėgusius prieniečius džiugino ir maršrutų įvairovė, ir patogūs autobusai.
Norėdami keliauti dar patogiau, Prienuose, Paprienėje gyventys ir dažnai autobusu keliaujantys prieniečiai ilgą laiką Savivaldybės prašė įrengti patogesnį autobusų sustojimą prie buvusios „Lukoil“, dabar „Baltic Petroleum“ degalinės. Kauno kryptimi autobusų stotelė jau buvo ilgesnį laiką, tačiau Paprienės gyventojai, išvykę į darbus ar svečius, galima sakyti, nuo savo namų slenksčio, grįždami atgal turėdavo autobusu važiuoti iki Prienų autobusų stoties arba iki stotelės prie kapinių. Likusį kelią iki namų jiems tekdavo įveikti pėsčiomis – arba didelio vėjo taršomu tiltu, arba nesaugia pakele šalia niekur nevedančio dviračių tako.
Po ilgų prašymų šių metų sausio pabaigoje šalia degalinės, priešais esantį sustojimą, išdygo suoliukas, šiukšliadėžė bei svarbiausias akcentas – autobusų stotelę žymintis ženklas. Keliones autobusais pamėgusių Paprienės gyventojų namus aplankė džiaugsmas. Tiesa, neilgam.
Tik pasibaigus pirmajam rinkimų į Prienų rajono savivaldybės merus turui bei Tarybos rinkimams, visi trys naujieji statiniai išnyko. Jų vietoje liko tik iškapstytas smėlis ir duobelė, kurioje stovėjo visus džiuginęs ženklas. Paprienės gyventojai už tai, kad vėl teks įveikti pavojingą kelią, apkaltino rinkimus. Keistas ir atsitiktinumas – kelias priklauso valstybės įmonei „Kauno regiono keliai“, kurios padalinio Prienų kelių tarnybos viršininkui Henrikui Radvilavičiui ir buvo dėkingi gyventojai. Prieš pat rinkimus H. Radvilavičius pasitraukė iš pareigų į užtarnautą poilsį, o perskaičiavus rinkimų balsus, paaiškėjo, kad jo nematysime ir naujoje Prienų rajono savivaldybės taryboje.
Deja, visus Paprienės gyventojus teks nuvilti. Nėra čia nei politikos, nei konspiracinių paslapčių.
Tarptautinio kelio E28 atkarpa Lietuvoje – magistralinis kelias A16 Vilnius–Prienai–Marijampolė – kerta Lietuvą pietvakarių – pietryčių kryptimi. Ji jungia du transeuropinius transporto koridorius: IXB Vilniuje su IXD Marijampolėje. Šis kelias yra trumpiausias būdas iš Kaliningrado jūrų uosto pasiekti Vilnių, Minską ir Maskvą. Šio kelio atkarpa, einanti per Prienus, taip pat yra valstybinės reikšmės. Dažnai Prienų gyventojai pastebi siauromis miestelio gatvėmis važiuojančius ne tik sunkiasvorius bei lengvuosius automobilius su įvairių valstybių numeriais, bet ir policijos lydimus stambiagabaričius krovinius. Todėl ir šio kelio papildinius, kaip šiuo atveju – autobusų stoteles, Savivaldybė įrengti neturi teisės, nebent ji gali teikti rekomendaciją ar prašymą Lietuvos automobilių kelių direkcijai prie Susisiekimo ministerijos.
Gali būti, kad buvo pasiskubinta įrengti ir autobusų stotelę Paprienėje. Pasak Prienų rajono savivaldybės Statybos ir ekonominės plėtros skyriaus vyriausiojo specialisto Juozo Šiugždinio, ši autobusų stotelė nebuvo saugi ir neatitiko statybos techninio reglamento. Tiesa, pasak J. Šiugždinio, dokumentai dėl stotelės patobulinimo jau parengti ir derinami.
Pagal reglamentą autobusams sustoti reikia įrengti atskirą aikštelę (eismo juostą), ne siauresnę nei 3 metrai, bei virš kelio dangos 20 cm iškilusį peroną – ne mažesnį nei 2 m pločio ir 12 m ilgio. Tada jau galima statyti suoliukus ir ženklus, o reikalui esant – paviljonus.
Dėl įrengtos stotelės Paprienėje buvo kilusi ir kita problema. Pasirodo, iki galo nebuvo susitarta su įmonėmis, kurių autobusai važiuodavo pro Paprienę, todėl autobusai, kaip patvirtino ir patys Paprienės gyventojai, stodavo ne visada.
Deja, bandydami aiškintis, kada prieniečiai vėl galėtų tikėtis čia sulaukti autobusų stotelės, išgirdome, kad 2016 m. Prienuose planuojama atlikti itin didelius kelio rekonstrukcijos darbus. Pasak J. Šiugždinio, Lietuvos automobilių kelių direkcija numačiusi rekonstruoti kelio atkarpą nuo žiedo prie įvažiavimo į Birštoną iki F. Martišiaus gatvės kalno viršuje esančio viaduko.
Pirminė rekonstrukcijos idėja – kelio dangos sutvirtinimas, lietaus vandens surinkimas F. Martišiaus gatvėje, kalno atkarpoje, bei žiedo Paprienėje įrengimas.
Pasak J. Šiugždinio, šiuo metu nuo F. Martišiaus gatvės kalno (Marijampolės kryptimi) lietaus vanduo teka važiuojamąja gatvės dalimi ir tik nusileidęs prie F. Vaitkaus g. pasiskirsto į šonus. Tai yra nesaugu, todėl čia planuojama įrengti lietaus nutekėjimą ir sutvarkyti šaligatvius. Na, o sudėtingiausias statinys planuojamas Paprienėje. Čia, tuoj pat už tilto, turėtų prasidėti „aštuoneto“ formos žiedas, kuris ne tik padidins saugumą, bet ir pagelbės greitosios medicinos pagalbos (GMP) automobiliams, nuolat skubantiems pagal iškvietimą arba vežantiems sunkiai sergančius ar eismo įvykiuose sužeistus pacientus į VšĮ Prienų ligoninės priėmimo skyrių. Sudėtingoje ir sunkiasvoriais automobiliais apkrautoje kelio atkarpoje GMP automobiliai net ir su švyturėliais praranda daug brangaus laiko, kurio reikia gelbstint gyvybę.
Apie didelius planus per Prienus einančioje kelio atkarpoje patvirtino ir Lietuvos automobilių kelių direkcijos Perspektyvinio planavimo skyriaus vedėjas Artūras Aušra. Pasak jo, jau pasirašyta sutartis su šios kelio atkarpos rekonstrukcijos darbų projektuotojais. Kas bus įtraukta į projektą ir kokie būtent darbai atlikti – spėlioti dar per anksti. Pasak vedėjo, kelio rekonstrukcija – itin brangus darbas (žiedo prie Jiezno įrengimas bei 7 km kelio rekonstrukcija kainavo 22,80 mln. Lt – aut. past.). O kai bendra projekto ir darbų kaina siekia didelę vertę, viskas priklauso nuo valstybės, Europos Sąjungos ar kitų fondų finansavimo.
A. Aušra patvirtino, kad projekte nėra numatyta žemės paėmimo visuomenės poreikiams. Taigi gali būti, kad naujos, saugios ir patogios autobusų stotelės Paprienės gyventojams dar reikės palaukti. O visų prieniečių, jei nepasikeis Lietuvos ekonominė padėtis ir kol kas dar tik projektuotojų galvose esantys planai, laukia statybų suirutė ir kardinalūs eismo pokyčiai Paprienės atkarpoje.