Europos Komisija skelbia preliminarius 2020 m. žūčių keliuose duomenis

Šiandien Europos Komisija paskelbė preliminarius 2020 m. žūčių keliuose duomenis. Apskaičiuota, kad praėjusiais metais per avarijas keliuose žuvo 18 800 žmonių. Palyginti su 2019 m., tai precedento neturintis metinis 17 proc. sumažėjimas (mažiau beveik 4 000 žmonių). ES tebėra žemynas, kurio keliai yra saugiausi pasaulyje. Milijonui ES gyventojų tenka 42 žūtys keliuose, kai tuo tarpu pasaulio vidurkis viršija 180.
Remiantis preliminariais duomenimis, 2020 m. aštuoniolikoje valstybių narių užregistruotas visų laikų mažiausias žūčių keliuose skaičius. Didžiausias sumažėjimas (20 proc. ar daugiau) užfiksuotas Belgijoje, Bulgarijoje, Danijoje, Ispanijoje, Prancūzijoje, Kroatijoje, Italijoje, Vengrijoje, Maltoje ir Slovėnijoje. Lietuvoje fiksuotas 6 proc. sumažėjimas. Priešingai, penkiose valstybėse narėse (Estijoje, Airijoje, Latvijoje, Liuksemburge ir Suomijoje) žūčių skaičius padidėjo, nors mažose šalyse šis skaičius kasmet svyruoja.
Kalbant apie ilgesnį laikotarpį, žūčių Europos keliuose skaičius per praėjusį dešimtmetį 2010–2020 m. sumažėjo 36 proc. – tai yra mažiau nei ES nustatytas 50 proc. tikslas. Tikslą viršijo tik Graikija (54 proc.), po to sekė Kroatija (44 proc.), Ispanija (44 proc.), Portugalija (43 proc.), Italija (42 proc.) ir Slovėnija (42 proc.). Iš viso devyniose valstybėse narėse, įskaitant Lietuvą (41 proc.) užfiksuotas 40 proc. ar didesnis sumažėjimas
Dėl COVID-19 pandemijos sumažėję eismo srautai turėjo aiškų, nors ir neišmatuojamą, poveikį žūčių keliuose skaičiui. Tačiau, pavyzdžiui, preliminarūs JAV duomenys rodo, kad, nepaisant sumažėjusių eismo srautų, 2020 m. žūčių padaugėjo. Iš tiesų, kai kurių ES šalių duomenys taip pat rodo, kad izoliavimo laikotarpiais padaugėjo rizikingos elgsenos, visų pirma greičio viršijimo, atvejų.
Visoje ES apie 70 proc. žūčių miestų keliuose yra susijusios su pažeidžiamais eismo dalyviais, įskaitant pėsčiuosius, motociklininkus ir dviratininkus. Todėl labai svarbu spręsti kelių eismo saugumo miestuose klausimą, o Europos Komisija nori užtikrinti, kad visais judumo mieste planavimo etapais būtų atsižvelgiama į kelių eismo saugumą. Kelių eismo saugumas bus svarbus naujosios judumo mieste iniciatyvos, kurią EK pristatys vėliau šiais metais, elementas. Šiuo požiūriu dvi Europos sostinės – Helsinkis ir Oslas – 2019 m. pasiekė tokį svarbų etapą, kai keliuose nežuvo nė vienas pėstysis ar dviratininkas, o greičio sumažinimas buvo nurodytas kaip lemiamas pažangos veiksnys.
