Kelininkai žiemai pasiruošę

Prognozuojami permainingi orai – tai lietus, tai sniegas – žada slidesnius bei pavojingesnius kelius. Ar kelininkai tinkamai pasiruošę šiems nemaloniems gamtos pokyčiams, ar tinkamai pasirengę žiemai, kiek turi technikos, druskos atsargų, domėjomės VĮ „Kauno regioninių keliai“ Prienų kelių tarnyboje.
Kelininkai sako, kad artėjančiam sudėtingam vairavimo sezonui yra pasirengę. Nors tikros žiemos dar nėra, tačiau spustelėjus šaltukui ir ėmus snigti, jie galėtų bet kurią minutę išvažiuoti į kelius.
Dar rugsėjo pradžioje VĮ „Kauno keliai“ regioninės įmonės ėmėsi nuodugnios sniego valytuvų, druskos barstytuvų bei kitų mechanizmų patikros ir reguliavimo, parengė budėjimo grafikus. 550 traktorių ir greiderių, 340 valytuvų-barstytuvų ir 93 druskos maišymo krautuvai – tiek technikos kelininkai paruošė netrukus prasidėsiančiai žiemai. Planuojama, kad Lietuvos keliuose bus išbarstyta 80 000-85 000 tonų druskos. Pusė šio kiekio – jau kelių prižiūrėtojų sandėliuose.
Lietuvos automobilių kelių direkcija išleido lankstinuką, skirtą kelių priežiūrai žiemą. Jame paaiškinta, kad kiekviena valstybinės reikšmės kelių grupė prižiūrima atitinkamai pagal vieną iš trijų priežiūros lygių. Svarbiausias dėmesys skiriamas magistraliniam keliui Vilnius–Kaunas–Klaipėda ir keliui „Via Baltica“ (pirmas priežiūros lygis). Antrajam priežiūros lygiui priklausantys keliai taip pat nestokoja kelių prižiūrėtojų dėmesio. Rajoninių kelių, kur nedidelis transporto srautas, druska arba jos mišiniu su smėliu barstomi tik pavojingi ruožai ir tik po didelių lijundrų arba plikšalų. Tokie pavojingi ruožai yra stačios įkalnės, staigūs posūkiai. Be abejo, vietiniams gyventojams keista, kad barstytuvas, pakrautas šlapios druskos arba druskos ir smėlio mišinio, slidoku keliu važiuoja iki pavojingų ruožų, juos pabarsto ir grįžta atgal. Deja, taip elgtis verčia labai ribotas žiemos tarnybos darbų finansavimas ir ekonominė logika. Šie darbai brangūs, tad sąnaudos, tenkančios vienam automobiliui, pravažiuojančiam rajoniniu keliu, labai išaugtų. Tokios prabangos sau neleidžia net žymiai turtingesnės Europos valstybės – Vokietija, Austrija. Tad kol kas belieka palinkėti vairuotojams pasirinkti saugų greitį ir laimingai nuvažiuoti dažniausiai neilgas atkarpas iki krašto ar magistralinių kelių.
Valstybinės reikšmės keliai – magistraliniai, krašto ir rajoniniai – bus prižiūrimi skirtingu lygiu. Pirmiausia bus valomos bei barstomos pagrindinės šalies magistralės, taip pat krašto bei rajoniniai keliai, kuriuose yra didžiausias eismo intensyvumas. Praktika įrodė, kad būtent tokia kelių priežiūros tvarka padeda užtikrinti didesnį transporto pralaidumą ir eismo saugumą.
Kita vertus, kelias nenuvalomas ir nepabarstomas akimirksniu, tam reikia laiko: magistraliniams keliams – 3 valandų, krašto keliams – 4 valandų. Pasak direkcijos, dauguma rajoninių kelių nebarstomi, o valomi tik nuvalius pagrindinius kelius. Jeigu pūga stipri ir trunka ilgai, rajoniniai keliai kurį laiką gali būti nevalomi. Jie visiškai nuvalomi maždaug per 2 dienas pasibaigus pūgai.
Intensyviai dirba ištisus metus
Pasak „Prienų kelių tarnybos“ viršininko Henriko Radvilavičiaus, kelininkai organizavo valstybinės reikšmės kelių priežiūrą žiemą, atsižvelgdami į šiųmetinį kelių priežiūros finansavimą. Žiemos laikotarpis – sunkiausias ir atsakingiausias kelių priežiūros etapas, kuriam gerai pasiruošti reikalinga ir galinga, universali technika. Įmonėje darbui paruoštos 7 valymo ir barstymo technikos priemonės, 3 autogreideriai, 6 ratiniai traktoriai, 2 druskos ir smėlio krautuvai, taip pat specialios transporto priemonės ir kita įranga. Kadangi šį sezoną Prienų kelių tarnyba yra laimėjusi konkursą teikti miesto gatvių valymo ir barstymo paslaugas, netrukus du traktorius pamatysime ir Prienų gatvėse.
Prienų kelių tarnyba eksploatuoja magistralinius, krašto ir rajoninius kelius, kurių visų bendras ilgis – per 388 km. Pagrindiniai magistraliniai keliai, kuriuos prižiūrės kelininkai ir žiemos metu – nuo Prienų link Vilniaus iki Trakų ribos ir link Marijampolės iki šios savivaldybės ribos. Kelių ilgis – 52,33 km. Iš krašto kelių, kurių bendras ilgis 73 km, bus prižiūrimi visi, tame tarpe: 17,05 km kelio atkarpa Antakalnis-Jieznas-Merkinė, taip pat kelio Kaunas-Prienai-Alytus (32,94 km) ir Prienai-Skriaudžiai (23,33). Bendras rajoninių kelių ilgis 388,36 km, tačiau, kaip minėta, jie bus valomi tik baigus tvarkyti magistralinius ir krašto kelius.
Įmonės teritorijoje yra ir pirmieji Lietuvoje pagaminti druskos barstytuvai. Prienų kelių tarnybos viršininkas H. Radvilavičius teigė esantis naujovių šalininkas, todėl 1994 metais Birštone vykusioje Pabaltijo kelininkų konferencijoje ir parodoje Prienų kelininkai pirmieji įsigijo druskos barstytuvus, tarnyba pirmoji įsirengė druskos sandėlį. Pirmasis druskos barstytuvas, beveik be gedimų ištarnavęs 19 metų, jau paruoštas kelionei į Lietuvos kelių muziejų, esantį Vievyje.
Prienų kelių tarnyboje maždaug per dešimtmetį padarytas didelis šuolis technologijų įsisavinimo srityje, tobulinant įmonės darbą bei gerinant darbuotojų darbo sąlygas. H. Radvilavičius pasidžiaugė prieš mėnesį suremontuotu mechaninių dirbtuvių pastatu, kuriame įrengta elektriko patalpa, suvirinimo baras. Vaikštant po mechanines dirbtuves, kurias aprodė dirbtuvėms vadovaujantis inžinierius Ričardas Pocevičius, stebino ne tik išblizgintos technikos priemonės, bet ir patalpas puošiančios žaliuojančios palmės, dekoratyvinių augalų, gėlių gausa. Jų netrūksta ir naujai įrengtose bei preciziškai prižiūrimose 40 vietų buitinėse patalpose darbininkams ir mechanizatoriams, net erdviuose tualetuose su dušais. Tos pačios gėles mylinčios įmonės darbuotojos prižiūrima ir aptarnaujama spec. drabužių skalbykla, šlapių drabužių ir avalynės džiovykla.
Visų įstaigos darbuotojų rūpesčiu gražinama ir puoselėjama administracijos pastato teritorija. Prienų kelių tarnyba bene kasmet būna tarp Prienų miesto gražiausiai tvarkomų įmonių, taip pat ir tarp įstaigų bei organizacijų, kurios gražiausiai pasipuošia savo teritoriją, laukdamos didžiųjų metinių švenčių – Šv. Kalėdų ir Naujųjų metų. Tai stabilaus, susiklausiusio kolektyvo nuopelnas.
Būkime dėmesingi ir atsakingi
Kelininkų tikslas vienas – dirbti taip, kad kuo mažiau žmonių žūtų Lietuvos keliuose. Tačiau tai priklauso ir nuo visuomenės, vairuotojų atsakingumo. Valstybinės automobilių ir kelių direkcijos vadovybė akcentuoja, kad ne visuomet tik kelininkai yra kalti dėl to, kas įvyksta žiemos metu. Kelininkai stengiasi nuvalyti kelią kaip galima geriau, bet neretai žmonės važinėja su netinkamos kokybės padangomis, padangų protektoriai neatitinka reikalavimų, viršijamas greitis. Žiemos laikotarpis pats sudėtingiausias kelininkams ir pavojingiausias esantiems už vairo. Būkime dėmesingi ir atsakingi visi.
Roma Sinkevičiūtė