Slovakija modernizuoja viešąjį transportą: Bratislavoje plečiama tramvajų linija su ES parama

European-Union

Slovakijos sostinė Bratislava žengia svarbų žingsnį darnaus miesto vystymo link – čia pradėtas įgyvendinti antrasis tramvajaus linijos plėtros etapas tarp Bosákova gatvės ir Janíkov dvor. Projektas finansuojamas iš Europos Sąjungos Sanglaudos fondo lėšų, kurios skirtos mažinti skirtumus tarp ES regionų ir skatinti ekonominę, socialinę bei teritorinę sanglaudą.

Oro taršos iššūkiai Slovakijoje ir Bratislavoje

Oro tarša yra rimta problema Slovakijoje, turinti didelį poveikį visuomenės sveikatai. Europos aplinkos agentūra (EEA) skaičiuoja, kad kasmet apie 5 000 priešlaikinių mirčių Slovakijoje yra susijusios su oro tarša. Konkrečiai Bratislavoje, 2021 m. dėl smulkiųjų kietųjų dalelių (PM2.5) taršos buvo užfiksuota vidutiniškai 353 priešlaikinės mirtys per metus, o tai sudaro 1,14 mirties atvejo tūkstančiui gyventojų. eumonitor.euPubMed

Be to, oro tarša sukelia didelius ekonominius nuostolius – sveikatos problemos, susijusios su prasta oro kokybe, Slovakijoje kasmet kainuoja daugiau nei 3 mlrd. eurų, įskaitant 1,3 mln. prarastų darbo dienų. eumonitor.eu

Tramvajų tinklo plėtra – žingsnis švaresnio oro link

Atsižvelgiant į šiuos iššūkius, Bratislavos tramvajų tinklo plėtra yra svarbi iniciatyva, siekiant sumažinti oro taršą mieste. Naujoji 3,798 km ilgio tramvajų linijos atkarpa Pietinėje Petržalkos dalyje turės septynias stoteles: Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská ir Janíkov dvor. Visos stotelės bus pritaikytos žmonėms su negalia, aprūpintos modernia infrastruktūra ir užtikrins kokybišką susisiekimą tarp gyvenamųjų, komercinių ir poilsio zonų.

Galutinėje stotelėje Janíkov dvor planuojama įrengti traukos pastotę ir techninės priežiūros dirbtuves. Tramvajų sistema gaus energiją per 22 kV elektros liniją, nutiestą iš Ovsište pastotės.

Infrastruktūra, atitinkanti Europos žaliojo kurso tikslus

Projektas visiškai atitinka Europos žaliojo kurso siekius – sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas, gerinti oro kokybę ir skatinti perėjimą prie tvaresnių transporto rūšių. Naujoji tramvajų linija padės skatinti gyventojus atsisakyti automobilių, o kartu mažins išmetamųjų teršalų kiekį, triukšmo lygį ir kelių nusidėvėjimą.

Be to, projektas numato dviračių takų ir pėsčiųjų šaligatvių įrengimą, žaliosios infrastruktūros atkūrimą bei naujų medžių sodinimą palei liniją. Toks kompleksinis požiūris atitinka ES tikslus kurti miestus, kuriuose transportas yra ne tik efektyvus, bet ir draugiškas žmogui bei aplinkai.

Saugumas ir prieinamumas – svarbūs prioritetai

Tramvajams bus suteiktas eismo pirmumas, o saugumo užtikrinimui pervažose bus įrengti modernūs šviesoforai. Taip pat bus rekonstruojami keli keliai ir pastatyti tiltai per Chorvátske rameno kanalą. Dėmesys skiriamas visoms eismo dalyvių grupėms – nuo pėsčiųjų iki dviratininkų.

Socialinis ir ekonominis poveikis

Tramvajų linija sujungs Pietinę Petržalką su Bratislavos centru – tai padės tūkstančiams gyventojų greičiau pasiekti darbo, mokymosi ir paslaugų vietas. Skaičiuojama, kad darbo dienomis ja naudosis apie 48 000 keleivių per dieną kiekviena kryptimi. Toks keleivių srautas reikšmingai sumažins viešojo transporto apkrovą kitose miesto dalyse ir padidins viso tinklo efektyvumą.

Transporto prieinamumo gerinimas ypač svarbus mažesnes pajamas turintiems gyventojams, vyresnio amžiaus žmonėms ir asmenims su judėjimo negalia. Viešasis transportas tampa ne tik ekologinis, bet ir socialiai teisingas pasirinkimas.

ES Sanglaudos fondas – tvarių pokyčių variklis

Projekto „Nauja tramvajaus linija Petržalkoje, 2-oji dalis – nuo Bosákova iki Janíkov dvor“ bendra vertė siekia 129 743 221 eurų, iš kurių 73 144 756 eurų skirta iš ES Sanglaudos fondo pagal 2014–2020 metų programavimo laikotarpio „Integruotos infrastruktūros“ veiksmų programą. Projektas įgyvendinamas pagal prioritetą „Viešasis keleivinis transportas“, kuris glaudžiai susijęs su Žaliojo kurso tikslais.

Kaip pažymima Europos Komisijos 2020 m. komunikate apie Žaliąjį kursą (The European Green Deal, COM(2019) 640 final):

„Transportas yra vienas iš pagrindinių taršos šaltinių ES, atsakingas už beveik ketvirtadalį visų šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijų. Siekiant iki 2050 m. tapti klimatui neutraliu žemynu, būtina radikaliai sumažinti transporto sektoriaus poveikį aplinkai.“

Bratislavos tramvajų projektas tiesiogiai prisideda prie šio tikslo – skatinant perėjimą nuo automobilių prie elektrinių tramvajų, mažinant teršalų emisiją, triukšmą bei degalų sąnaudas.

Be to, pagal Europos klimato teisės aktą, kuris įsigaliojo 2021 m., visos ES narės įsipareigojo iki 2030 m. sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas mažiausiai 55 proc. (palyginti su 1990 m. lygiu). Viešojo transporto sistemų modernizavimas, kaip Bratislavoje, yra vienas svarbiausių įgyvendinimo instrumentų šiam tikslui pasiekti.

Daugiau informacijos: https://ec.europa.eu/regional_policy/projects/projects-database/tram-network-in-bratislava-slovakia-to-be-extended-to-improve-public-transport_en

www.europospulsas.lt

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai. Toliau naršydami svetainėje sutinkate, kad slapukai atsirastų Jūsų įrenginyje. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos.

Slapukas yra nedidelė teksto rinkmena, kuri, apsilankius svetainėje, išsaugoma Jūsų kompiuteryje arba greitojo ryšio įrenginyje. Dėl jo interneto svetainė tam tikrą laiką gali „atsiminti“ Jūsų veiksmus ir parinktis (pvz., registracijos vardą, kalbą, šrifto dydį ir kitas rodymo parinktis), dėl to Jums nereikia kaskart jų iš naujo įvedinėti, lankantis svetainėje ar naršant įvairiuose jos puslapiuose.

Close