Amerikos pedagogai pasidalino patirtimi

Baigėsi dvi savaites Prienų „Žiburio“ gimnazijoje vykę A.P.P.L.E. mokytojų kursai, kuriuose dalyvavo per 200 mokytojų iš visos Lietuvos. Jiems apie švietimą svetur pasakojo 7 dėstytojai iš JAV.
A.P.P.L.E. (American Professional Partnership for Lithuanian Education) bendrija (Amerikos pedagogų talka Lietuvos švietimui) įsteigta 1990 metais JAV lietuvių Vaivos Vėbraitės ir Jūratės Krokytės-Stirbienės iniciatyva. Ši profesinė mokytojų bendrija telkia savanorius iš JAV ir kitų šalių.
Lietuvos Respublikos Švietimo ir mokslo ministerijos bei APPLE bendrijos projektas pradėtas vykdyti 1991 m. vasarą. Per tą laiką daugiau nei 20 000 pedagogų dalyvavo APPLE vasaros kursuose ir seminaruose, kurie vyko Vilniuje, Kaune, Šiauliuose, Klaipėdoje, Giruliuose, Marijampolėje, Mažeikiuose, Molėtuose, Panevėžyje, Kėdainiuose, Tauragėje, Trakuose, Šalčininkuose, Šilutėje, Utenoje, Birštone, Skaudvilėje, Druskininkuose ir kitur. A.P.P.L.E. vasaros kursuose nagrinėjamos aktualios Lietuvos švietimo reformos temos: pilietiškumo ugdymas, mokymasis bendradarbiaujant, kritinis mąstymas, kūrybiškumo ugdymas, pedagoginės veiklos tyrimai, rizikos vaikai ir kt. Lietuvos mokytojai galėjo susipažinti su įvairių užsienio šalių pedagogikos idėjomis, įžvalgomis, didaktikos naujovėmis. 2006 m. įsteigtas Lietuvos mokyklų fondas, kurio finansinė parama skiriama mokytojų, dalyvaujančių šiuose kursuose, projektams įgyvendinti. Šiuo metu įgyvendinami 158 mokytojų projektai. O šių metų kursai vyko Prienuose.
Baigiantis kursams „Žiburio“ gimnazijoje buvo surengta spaudos konferencija, kurioje išsamiai pristatytas projektas, šių metų rezultatai bei pasidalinta nuomonėmis. Spaudos konferencijoje, palaikydami šiais metais iš JAV atvykusius dėstytojus, dalyvavo ir Ugdymo plėtotės centro direktorius Giedrius Vaidelis, Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo kokybės ir regioninės politikos departamento direktorius Aidas Aldakauskas, Prienų rajono savivaldybės administracijos direktorius Algis Marcinkevičius, Švietimo skyriaus vedėjas Rimvydas Zailskas, vyriausioji specialistė Daiva Keblienė ir „Žiburio“ gimnazijos direktorė Irma Šneiderienė.
Lietuvos mokytojams buvo pasiūlytos 6 temos, iš kurių galėjo pasirinkti tik vieną. 5 temas vedė svečiai iš JAV. Lektorė Carol Ramsey Lietuvos mokytojams vedė kursą „Mokinių kalbinės kompetencijos ugdymas. Asmeninio pobūdžio pasakojimas, rašymas ir pristatymas“. Pačiai dėstytojai tai buvo ne tik puiki progą pasidalinti patirtimi. Jai tai ir naujas gyvenimo etapas. Tai sutapo su nelabai smagiu jos gyvenimo etapu – JAV ji neteko darbo, bet turėdama daug ryžto ir palaikoma vyro tuojau pat užpildė paraišką dalyvauti A.P.P.L.E. programoje. Ji atvyko į svetimą kraštą, kuriame rado daug šilumos ir paramos.
Linda Brenneman ir Edward D. Topar Lietuvos mokytojams dalino švietimo vadybos patarimus. Edward teigia, kad Lietuvos mokytojai yra unikalūs, siurprizų pilni žmonės. Jis džiaugiasi, kad į jo kursus labai dažnai sugrįžta jau buvusieji. Jie nori tobulėti ir toliau. Sudarius mokymo grupę, paaiškėjo, kad iš 14 joje dalyvauja 11 jau buvusių jo klausytojų. Tačiau jie niekad neišgirsta to paties. Edward su Linda nuolatos pristato kažką naujo, nuolat atnaujina savo kursą. Jie domisi ir klausytojų nuomone, tariasi, ką reikėtų papasakoti kitą kartą, kas būtų įdomu ir aktualu. Lietuvoje apsilankę tėvas su dukra Edward Jakubauskas bei Marilyn Edwards pristatė temą „Mokykloje įgytų teorinių žinių pritaikymas realiame gyvenime“. Marilyn mokytojams papasakojo ir apie pradinį švietimą JAV (Interviu apie jų patirtį JAV ir Lietuvoje galite perskaityti laikraščio „Naujasis Gėlupis“ liepos 6 d. Nr. 53). Plačiai ir įdomiai apie patirtį ir atliktas studijas, tyrimus JAV specialiojo ugdymo srityje papasakojo Marjorie Gaysunas Pett (Interviu su ja taip pat galite perskaityti laikraščio „Naujasis Gėlupis“ liepos 6 d. Nr. 53). Bibliotekininkystės patirtį lietuviams perdavė Dr. Blanche Wools. A.P.P.L.E. prezidentas Dr. Karl Janowitz kursų metu gelbėjo Marjorie. Jis irgi specialiojo ugdymo specialistas. Projekto prezidentas džiaugėsi ne tik galimybe vasaros atostogas praleisti naudingai, padedant kitiems, bet ir pačiais lietuviais. Anot jo, bendravimas – didelė vertybė. Dar didesnė vertybė – pasidalinimas tuo, ką turi.
Visi svečiai džiaugėsi ir Lietuvos valdžios pagalba. Švietimo specialistams – už kursų organizavimą, savivaldybėms – už suteiktą pagalbą, apgyvendinimą, pavėžėjimą. Šiemet svečiai gyveno prabangiai įrengtoje „Karališkojoje rezidencijoje“, tai nemažas kontrastas palyginus su gyvenimu studentų bendrabutyje su minimaliais patogumais. Dėstytojų amžius jau nėra idealus linksmybėms bei nekomfortabilioms gyvenimo sąlygoms. Tai yra nemaža paskata, nes kelionės išlaidas iš JAV į Lietuvą ir atgal dėstytojai susimoka iš savo ir A.P.P.L.E. fondo lėšų. Dalis pragyvenimo ir kursų išlaidų dengiama Švietimo ir mokslo ministerijos lėšomis, dalis finansuojama iš mokesčio už kursus, surenkamo iš dalyvių.
Kaip pastebėjo G. Vaidelis, kursų nauda yra akivaizdi. Kursai kasmet yra labai populiarūs ir, matyt, yra reikalingi. Šiems kursams visada būdavo randama lėšų. Matant jų naudą drąsiai galima teigti, kad lėšų šiems kursams atsiras ir kitąmet.
Vienam iš svečių – A. Aldakauskui – šie kursai yra dvigubas širdies pamaloninimas. Tai ne tik dar vienas sėkmingai vykdomas ministerijos projektas. Tai ir projekto įgyvendinimas mokymo įstaigoje, kurioje praleista nemažai metų pačiam kremtant mokytojo duoną ir jai vadovaujant. Gera nuotaika trykštantis A. Aldakauskas šypsosi, kad kursai Prienuose – pastangų decentralizuoti šiuos kursus rezultatas. A. Aldakauskas užsiminė apie planus ne tik kuo plačiau paskleisti kursus po Lietuvą, bet ir juos praplėsti, siekiant dėstytojus prisivilioti ne tik vasarą, bet ir per mokslo metus, kad jų patirties dalelytę galėtų pajusti ir mokiniai.
Spaudos konferencijoje kilo diskusija apie švietimų sistemų skirtumus bei kokybę, tačiau vis buvo grįžtama prie nuomonės, kad sistemos panašios, problemos panašios, bet kažkur yra kliuvinys, kurį dar ilgai reikės narplioti ne vienoje diskusijoje. Konferencija baigėsi iškilmingais pietumis, po kurių dėstytojai skubėjo prieš grįždami namo dar pasižvalgyti po Lietuvą. O ministerijos ir savivaldybės atstovai – dirbti dar nepabaigtus darbus.
Atskiri blokai:
Pora klausimų Irmai Šneiderienei, Prienų „Žiburio“ gimnazijos direktorei
A.P.P.L.E. projektas Prienų „Žiburio” gimnazijoje yra vienas iš teigiamų mokymo įstaigos įvertinimų. Kaip šie kursai atsirado „Žiburyje”?
Kad APPLE bendrija, Ugdymo Plėtotės Centras bei Švietimo ir mokslo ministerija pasirinko Prienų „Žiburio” gimnaziją APPLE kursų centru nėra nuostabu. Tai gimnazijos bendruomenės nuoširdus darbas, Švietimo kokybės ir regioninės politikos direktoriaus A. Aldakausko bei mano, kaip direktorės, iniciatyva paskatino organizuoti šiuos kursus gimnazijoje. Aš su APPLE bendrija bendradarbiauju jau daugiau nei 15 metų (versdavau kursų lektorių paskaitas, įgyvendindavau atskirus projektus). Žinoma, Prienų rajono savivaldybės administracijos pagalba bei palaikymas taip pat suvaidino didelį vaidmenį.
Ar, Jūsų nuomone, šie kursai gali pakeisti švietimo kokybę Lietuvoje? Ar jie yra tik rekomendaciniai?
Kursai yra rekomendaciniai. Lietuvos mokytojai patys turi pasiimti tai, kas jiems yra reikalinga ir nauja. Lietuvos ir JAV švietimo sistemos skiriasi, todėl yra įdomu atrasti tai, ko pas mus, Lietuvoje, nėra. O tai atrasti padeda nuoširdus, nepameluotas Amerikos lektorių bendravimas bei turimos gerosios patirties sklaida. Jų veikla įneša gaivaus vėjo į mokytojų tarpusavio bendravimą. Šypsena ir pozityvumas tampa esminiai dalykai mokymuose. O gal to mūsų švietimo sistemoje ir trūksta – geranoriškumo, atsidavimo, supratimo, meilės savo darbui ir idėjoms.
Rimvydas Zailskas, Prienų rajono savivaldybės Švietimo skyriaus vedėjas:
„Galima drąsiai teigti, jog A.P.P.L.E. kursai įėjo į Lietuvos švietimo istoriją ir užėmė svarbią vietą šalies pedagogų kvalifikacijos tobulinimo sistemoje. Nepriklausomybės pradžioje, kai šie kursai tik prasidėjo, jie iš karto tapo labai populiarūs tarp šalies mokytojų. Ir aišku kodėl – per juos į Lietuvą atkeliavo naujos ugdymo ir vadybos metodikos, netradicinės darbo formos, vakarietiškos švietimo idėjos. Be to, patys kursai buvo organizuojami visiškai naujais principais. Kitaip sakant, tai buvo naujų mums švietimo idėjų renginys, dėl to ir tapo labai svarbūs ir laukiami (esu ir pats tai patyręs kaip kursų dalyvis dar 1994 metais). Tai, kad praėjus daugiau nei dvidešimt metų kursai vis tebevyksta, savanoriai lektoriai kas vasarą atvyksta iš JAV į Lietuvą, o mokytojai mielai juose dalyvauja, rodo, jog jie tebėra mums svarbūs.
Vienas iš A.P.P.L.E. kursų organizatorių tikslų – aplankyti kuo daugiau Lietuvos regionų, palaipsniui aprėpti visą Lietuvą, taip sudarant kuo palankesnes sąlygas mūsų šalies pedagogams dalyvauti šiuose renginiuose. Per kursų istoriją lektoriai apvažiavo didelę dalį Lietuvos. Šiemet atėjo eilė Prienams (aišku, ne be prieniečių pastangų). Džiaugiamės, kad turėjome galimybę mūsų savivaldybėje priimti kursų organizatorius, savanorius dėstytojus, taip sudarydami mūsų pedagogams galimybę tobulėti, pajausti išskirtinę šių kursų dvasią. Smagu, kad didelis būrys mūsų rajono pedagogų pasinaudojo šia galimybe. Neabejoju, kad sąlygos darbui ir poilsiui buvo puikios, visi kursų dalyviai pasisėmė naujų idėjų, kurias pritaikys savo darbe. To jiems ir norėčiau palinkėti.“
Mantvydas Prekevičius