Nuo ko priklauso verslo vertė?

Visi žino, kad verslo vertė priklauso nuo pelno. Pagal paprasčiausią verslo vertės skaičiavimo metodiką, užtenka viso labo padauginti gaunamą pelną iš atitinkamo skaičiaus ir gausime apytikslę vertę, t.y. kainą už kurią būtų galima verslą parduoti. Bent jau tokia yra paprasčiausia verslo vertės apskaičiavimo formulė, kuri pristatoma dar universiteto vadovėliuose, ekonomikos ir verslo paskaitose. Bet tai – labai primityvi ir atgyvenusi formulę. Taip skaičiuoti verslo vertę ar kainą galima tik išimtinais atvejais, o dažniausiai tokia formulė toli gražu neatspindi realios verslo sukuriamos vertės. Užtenka prisiminti vien tik tą faktą, kad milijardinę rinkos kapitalizaciją turintys verslai neuždirba jokio pelno, o net priešingai: dirba nuostolingai.
Tai parodo, kad vien tik pelnas negali apibrėžti ir paaiškinti verslo rinkos kapitalizacijos ir jo vertės. Pabandykime paanalizuoti giliau, nuo ko priklauso verslo vertė?
Potencialas
Kodėl dirbdamas nuostolingai verslas gali būti vertinamas milijardais? Tai galima paaiškinti labai paprastu žodžiu: potencialas. Būtent verslo potencialas tapti pelningu yra varomoji jėga, kodėl investuotojai gali norėti investuoti, o finansinės institucijos – skolinti pinigus į tokį verslą, nors jis dirba nuostolingai. Komercinė ateities perspektyva gali kardinaliai pakeisti verslo vertę ir kapitalizaciją.
Sinergija
Yra dalykų, kurie labiau įtakoja verslo vertę konkretaus sandorio kontekste, bet neįtakoja bendros jo biržos kapitalizacijos. Vienas tokių dalykų yra galima parduodamo verslo sinergija su pirkėjo valdomu verslu. Galima įsivaizduoti scenarijų, kuomet verslas objektyviai neturi didelės vertės, neuždirba didelio pelno ir neturi aiškių plėtros ir pelningumo perspektyvų, tačiau gali pradėti veikti pelningai jo veiklą apjungus su kita verslo struktūra. Tokiose aplinkybėse, pardavime esančio verslo vertę labiausiai įtakoja būtent sinergija su nauja verslo struktūra, kurią valdo galimas pirkėjas.
Prekės ženklas
Dar viena priežastis, kodėl galima vertinti verslą nepriklausomai nuo jo finansinių rodiklių yra jo valdomas prekės ženklas. Dabar mes gyvename rinkodaros laikais, kuomet žmonės vertina ne viso labo produkto funkcionalumą, bet ir jo prekės ženklą bei su juo siejamas idėjas, įvaizdį, vertybes. Todėl net labiau nei materiali verslo struktūra ar gaunamas pelnas, gali būti vertinamas verslo prekės ženklas. Kai kuriais atvejais jis net gali sudaryti didžiąją dalį verslo vertės.
Turtas ir įsipareigojimai
Pelnas, pinigų srautai ir finansai bendrai yra tik viena vertės dalis. Kitą sudaro verslo balansas: valdomas turtas ir turimi įsipareigojimai. Kuo daugiau turto – tuo didesnė verslo vertė. Kuo daugiau įsipareigojimų – tuo ji mažesnė. Daug priklauso ir nuo turimo turto tipo, atskirų jo dalių vertės bei jo potencialo bei sinergijos.
Žmogiškieji ištekliai ir organizacija
Verslas taip pat gali būti vertinamas dėl savo organizacijos ir turimų darbuotojų, vadovų komandos. Pasamdyti išskirtinai gerus darbuotojus ir sugebėti suorganizuoti juos į veikiančią komandą tikrai nėra lengva užduotis. Tą puikiai žino kiekvienas, kada nors susidūręs su verslu ar verslo aplinka. Organizaciniai verslo aspektai ir turimi žmogiškieji ištekliai gali būti vienas iš pagrindinių „produktų“ įtakojančių verslo vertę ar jo pardavimo kainą.