Mokiniai: Lietuvoje šiemet žlugo bandomasis matematikos egzaminas

Daugiau kaip trečdaliui Lietuvos abiturientų šiemet neišlaikius bandomojo matematikos egzamino prognozuojama, kad panaši situacija gali pasikartoti realiame abitūros egzamine birželį.
Lietuvos mokinių parlamentas teigia, kad 34%, arba 1407-i abiturientai iš 4156-ių šiemet vasarį per bandomąjį matematikos egzaminą net negavo patenkinamo balo.
„Paprastai matematikos bandomojo egzamino rezultatai daugiau ar mažiau atitinka būsimus brandos egzamino rezultatus. Manome, kad šiais metais gali susidaryti situacija, kai trečdalis abiturientų egzamino neišlaikys, nes moksleivių žinios dėl skirtingų mokymo programų yra labai nevienodos. B lygiu besimokantys moksleiviai per likusius 3 mėnesius iki egzamino nepasivys A lygio žinių“, – sako Lietuvos mokinių parlamento vadovė Indrė Pabijonavičiūtė.
Parlamentas išsiuntė oficialius reikalavimus LR Švietimo ir mokslo ministerijai bei reikalauja, kad matematikos egzaminas iš privalomų egzaminų sąrašo šiemet būtų išbrauktas, o mokiniams būtų suteikta galimybė žinių spragas užpildyti per papildomas nemokamas matematikos pamokas.
Be to, Lietuvos mokinių parlamentas siūlo nustatyti dvejų metų pereinamąjį laikotarpį ir į privalomų kategoriją matematikos egzaminą įrašyti 2018 metais.
Bandomasis matematikos egzaminas šiemet vyko vasario 21 dieną projekto „Egzaminatorius.lt“ sistemoje. Čia pateikiama medžiaga yra paruošta pedagogų, turinčių ilgametės darbo su 11–12 klasių mokiniais ir egzaminų užduočių vertinimo patirties. Visos užduotys sukurtos remiantis šiuo metu galiojančiomis brandos egzaminų programomis.
Bandomojo egzamino užduotis atliko 460 mokyklų mokiniai iš 59 savivaldybių. Iš viso bandomąjį egzaminą laikė 6029 moksleiviai, iš kurių 4156 – dvyliktokai.
Valstybinis matematikos egzaminas, kuris šiemet bus privalomas visiems abiturientams, vyks birželio 13 dieną.
2015 m. bandomajame egzamine nepasiekusių patenkinamojo lygio buvo 12,66 proc., o valstybinio matematikos brandos egzamino – 9,25 proc., t.y. neišlaikymo rezultatai yra labai panašūs.
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijai
KREIPIMASIS
„Dėl privalomo matematikos brandos egzamino pakeitimo”
Lietuvos mokinių parlamentas (toliau LMP) 2016.03.14 kreipiasi į Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministeriją (toliau ŠMM), dėl valstybinio matematikos brandos egzamino pakeitimų. Atsižvelgiant į bandomojo matematikos egzamino rezultatus, kurie rodo, jog kas trečias moksleivis nėra tinkamai pasiruošęs matematikos brandos egzaminui, LMP siūlo ryžtingai ir nedelsiant spręsti susidariusią situaciją.
2016 metų vasario 21 d. vykusiame projekte „Egzaminatorius.lt BANDOMASIS“ matematikos bandomojo egzamino užduotis atliko 460 mokyklų mokiniai iš 59 savivaldybių. Iš viso bandomąjį egzaminą laikė 6029 moksleiviai, iš kurių 4156 – dvyliktokai.
Mokiniai atliko užduotį, sudarytą iš 26 klausimų. Užduoties matrica, struktūra ir vertinimas buvo parengti, remiantis valstybinio matematikos brandos egzamino programa. 2015 m. bandomajame egzamine nepasiekusių patenkinamojo lygio buvo 12,66 proc., o valstybinio matematikos brandos egzamino – 9,25 proc.- rezultatai labai panašūs.
Pagal 2015 m. liepos 31 d. patvirtiną įstatymą dėl privalomo matematikos brandos egzamino, visi, stojantys į pirmosios pakopos vientisųjų studijų valstybės finansuojamas vietas (išskyrus menų studijas), privalo išlaikyti egzaminą patenkinamu lygiu. Dėl šios priežasties, šiais metais bandomąjį matematikos egzaminą laikė ir moksleiviai, kurie mokyklose matematiką mokosi bendruoju kursu. Šiems mokiniams trūko žinių bei gebėjimų.
Įvertinus gautus rezultatus, LMP gąsdina didelis mokinių, nepasiekusiųjų patenkinamojo pasiekimų lygmens, skaičius – net 34 proc. (1407 abiturientai).
Pagrindinės problemos, kurias įžvelgiame:
– matematika liko tik paviršutinis šablonų pritaikymas, nesuvokiant esmės ir nesugebant išmokti taikyti matematinius principus;
– Viena, bendra A kurso programa, siekiama patenkinti skirtingų mokslų krypčių moksleivius, planuojančius mokytis aukštosiose mokyklose:
a) Mokiniai, neplanuojantys studijuoti tiksliųjų mokslų, mokosi pagal didžiąja dalimi tiksliesiems pritaikytą programą;
b) Mokinių, planuojančių studijuoti tiksliuosius mokslus, poreikiai nėra patenkinami.
LMP atsižvelgdamas į esamą situaciją, kreipiasi į ŠMM bei siūlo galbūt drąsius pokyčius, bet neišvengiamai reikalingus sprendimo būdus:
1. 2016 m. privalomojo matematikos brandos egzamino panaikinimas ir naujos tvarkos pritaikymas nuo 2018 metų;
2. Galimybė abiturientams gauti papildomas nemokamas matematikos pamokas, siekiant tinkamai pasiruošti privalomajam matematikos brandos egzaminui.
3. Nuo pradinių klasių orientuoti matematikos mokymą ir mokymąsi į loginio, sisteminio mąstymo ugdymą atitinkamais uždaviniais.
4. Programas keisti taip, kad jose atsispindėtų suvokimas, jog, mokiniui nesuvokiant bet kurio matematinio principo esmės, matematikos mokymasis lieka imitacinis ir įgyja šablonų pritaikymo formą.
5. Keisti sistemą, kuomet į A kursą sutelpa viskas, taip nukenčiant visų mokslų krypčių moksleiviams, o B kursas yra tik supaprastintas A kursas ir pritaikyti sistemą pagal pateiktą schemą: