„Gloria Deo“ – sakralinio meno paroda Birštone

Sekmadienį, lapkričio 30 dieną, Birštono sakraliniame muziejuje buvo atidaryta XIII sakralinio meno paroda „Gloria Deo“. Savo kūrinius joje pristato 43 menininkai iš Lietuvos ir vienas iš Italijos. Į parodos atidarymą ir advento pradžios renginį atvyko daug dailininkų, drožėjų, tekstilininkų ir keramikų.
Susirinkusiuosius giesme apie angelus pasveikino Inesos Semėnaitės vadovaujamas vaikų choras, o Sakralinio muziejaus vadovė Roma Zajančkauskienė apžvelgė visą per abu muziejaus aukštus išdėstytą ekspoziciją.
Dešimt menininkų „Gloria Deo“ parodoje, kuri rengiama kas dveji metai, dalyvauja jau ne pirmą kartą. Tai V. Kašauskas, L. Ivaškevičius, A. Žiupsnytė, D. Sabaliauskienė, M. Osuchovska-Marcelletti, S. Lampickas, A. Teresius, D. Valentaitė, B. Narbutas ir birštonietis T. Stambrauskas. Tačiau kiti menininkai savo sakralinę kūrybą parodoje pristato pirmą kartą.
Pirmajame muziejaus aukšte eksponuojamos ikonos, tarp kurių dominuoja Viešpaties Veido ir Dievo Motinos su Kūdikiu ikonos. Pasak R. Zajančkauskienės, tai patys svarbiausi dievogarbos paveikslai, kuriami nuo krikščioniškojo meno pradžios iki šių dienų ir liudijantys lietuvių dailininkų neįkainojamų tradicijų tęstinumą. Tačiau šioje parodoje išskirtina Dievo tarno Teofiliaus Matulionio ikona, kurią sukūrė M. Osuchovska-Marcelletti. Dailininkė pirmą kartą kuria būsimo šventojo ikonografiją, kurioje siekia iškelti jo kančią, įterpdama Dievo tarno žodžius į paveikslą.
R. Zajančkauskienė pastebėjo, kad keramiko Irmanto Kazlausko darbai labiau dera prie ikonų, nes siužetai, kuriuos menininkas išradingai įkomponavo, yra taip pat Dievo Sūnaus ir Motinos ikonos. Naujiena ikonų ekspozicijoje yra votai (padėkos ženklai), kuriuos Italijoje įprasta dovanoti savo parapijos bažnyčioms. Dailininkė M. Osuchovska votuose išreiškia sielvartą dėl senų žmonių ir kenčiančiųjų nuo priklausomybės ligų.
Prasminga Išganytojo kančios tema atsispindi ir dailininkų tapybos darbuose. Paveikslai „Kryžiaus nešimas“, „Nukryžiuotasis“ perteikia liūdesį, sielvartą ir mirtį, visa ko pabaigą. Tačiau po jų seka „Prisikėlimo džiaugsmas“.
Liaudies menininkų sukurtose skulptūrose švyti šventųjų Kazimiero, Petro, Pauliaus ir Agotos dvasinis grožis, Rūpintojėlių veiduose sustingusi rimtis ir susikaupimas. R. Zajančkauskienė pasidžiaugė drožėjo S. Teresiaus drąsiu sprendimu vaizduojant šv. Petrą su simboliniais raktais.
Pristatydama menininkus R. Zajančkauskienė vardijo jų svarbesnius darbus, džiaugėsi naujomis idėjomis ir jų pritaikymu sakraliniame mene.
Visų dėmesį patraukė birštoniečio T. Stambrausko sukurta Jėzaus gimimo, Prakartėlės kompozicija.
Daugelio sakralinio meno parodoje dalyvaujančių dailininkų ir menininkų pamėgta tema ir personažai yra angelai. Angelai, kurie mus saugo ir lydi per visą gyvenimą, užima savo labai ryškią vietą tiek tapybos, tiek keramikos ar drožybos darbuose. Muziejaus vadovė išskyrė džiugius ir šviesius angeliukus, susibūrusius tarsi į angeliukų chorą D. Valentaitės tekstilės darbe ir žaidžiančius Viešpaties sode A. Žiupsnytės paveiksle.
Skulptorius J. Grunda savo kūrinyje išreiškė džiaugsmo temą, kuri skamba 150-oje psalmėje: „Šlovinkime Viešpatį ragų gaudesiu, cimbolais, būgneliais. Visa kas gyva, tešlovina Viešpatį“. Šis darbas, kaip sakė R. Zajančkauskienė, išreiškia parodos idėją: džiūgaukite, teikite Dievui garbę visi turimais savo talentais ir gabumais, visais turimais instrumentais. Reikia džiaugtis ir didžiuotis tais menininkais, kurie šiuo laikotarpiu kuria sakraline tema ir nepamirštamas akimirkas dovanoja parodos lankytojams.
Po parodos pristatymo žmonės susidomėję apžiūrėjo tapybos, tekstilės, drožybos darbus, juolab kad buvo galimybė ir pasikalbėti su kūrinių autoriais.
Ši katalikų dailininkų sakralinio meno paroda „Gloria Deo“ skirta dailininko Nikodemo Silvanavičiaus 180-osioms gimimo metinėms pažymėti.