Specialiojo ugdymo skyriaus džiaugsmai ir rūpesčiai

Daug klausimų ir prieštaravimų sukėlęs švietimo įstaigų reorganizavimas Prienų rajone yra ir bus aktuali tema dar ilgą laiką, nes ji susijusi ne su tik finansais ar politika, bet ir su pačių mažiausiųjų Prienų rajono gyventojų jausena savo mokyklose.
Daugiausiai dėmesio ir klausimų sulaukia įstaigos, kurios išliko po reorganizavimo ir kurios buvo reorganizuotos. Tarsi po padidinimo stiklu atsidūrė ir Prienų „Revuonos“ vidurinės mokyklos specialiojo ugdymo skyrius, kuriame ugdomi lengviausiai pažeidžiami mūsų rajono vaikai.
Lankantis mokykloje kirbėjo klausimai, ar pavyko tinkamai organizuoti ugdymo(si) procesą, ar gerai ugdytiniai jaučiasi naujose patalpose, pasikeitusiame kolektyve. Atsakyti į klausimus paprašiau tuos, nuo kurių priklauso šių mokinių ugdymas.
Prienų „Revuonos“ vidurinės mokyklos direktorė Ilona Balčiukynienė
Nuo rugsėjo 1 dienos „Revuonos“ vidurinė mokykla išaugo prijungus Jaunimo ir specialiąją mokyklas. Jau pirmame mokytojų posėdyje buvo aptarti mokyklos metų tikslai ir uždaviniai, metų veiklos programos prioritetai.
Mokyklą lanko 501 mokinys, juos moko 69 pedagogai. Mokykloje be pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų įgyvendinamos ikiprofesinio ugdymo programos jaunimo klasėse. Mokyklos padalinys – specialiojo ugdymo skyrius –įkurtas buvusios jaunimo mokyklos patalpose. Jame ugdomi 7-20 metų mokiniai, turintys didelių ir labai didelių specialiųjų poreikių. Čia gali mokytis 7-20 metų mokiniai, turintys intelekto sutrikimų, įvairiapusių raidos sutrikimų, kurių derinyje yra ir kitų sutrikimų. Skyriuje vykdomos šios programos: pradinio ugdymo individualizuota, pagrindinio ugdymo individualizuota ir socialinių įgūdžių programa. Programų įgyvendinimo kokybė priklauso nuo mokytojų, pagalbą teikiančių specialistų darbo bei ugdymo(si) aplinkos.
Šiuo metu skyrių lanko 45 mokiniai, dirba 32 darbuotojai, kurie aptarnauja ir 18 vaikų, gyvenančių bendrabutyje. Mokykla turėjo suspėti parengti patalpas iki rugsėjo 1 dienos. Kolektyvui tai buvo rimtas iššūkis. Patalpas specialiojo ugdymo skyriuje remontavo UAB „Rūdupis“, o baldus turėjome suvežti patys. Ypač intensyviai reikėjo dirbti paskutinę savaitę, išėjus statybininkams. Kaip vykdomi darbai, ar spėsime pasirengti, nuolat domėjosi Prienų rajono savivaldybės meras Vytas Bujanauskas, vicemerė Loreta Jakinevičienė, administracijos direktorius Algis Marcinkevičius.
Specialiojo ugdymo pastate įrengti 6 mokomieji kabinetai, logopedo, gydomosios mankštos kabinetai, higienos reikalavimus attinkantys sanitariniai mazgai ir dušo patalpa. Antrame aukšte dėl mokiniams nepatogių laiptų patalpos skirtos administracijai ir metodiniam kabinetui. Tačiau prasidėjus mokslo metams supratome, kad reikia dar papildomų patalpų slaugytojai. Taip pat mokiniams nesaugus kiemas. Po pokalbio su rajono meru, Prienų rajono savivaldybės administracijos statybos ir ekonomikos plėtros skyriumi planuojama greitu metu įrengti liftą, taip pat poilsio kambarį ir slaugytojos kabinetą pastato antrame aukšte.
Kristina Belenavičienė, Prienų „Revuonos“ vidurinės mokyklos direktorės pavaduotoja specialiajam ugdymui
Reorganizacijos laikotarpis buvo sunkus tiek mokytojams, tiek mokiniams. Nemažai mokytojų buvo atleista, dviem mokytojoms teks persikvalifikuoti. Beveik pusė mokinių turėjo išeiti į bendrojo lavinimo mokyklas. Adaptacija sunki ir jiems, ir juos supančiai bendruomenei. Mokykloje liko mokytis tik didelių ir labai didelių specialiųjų poreikių turintys mokiniai. Teko pakovoti, kad išliktume kaip „Revuonos“ vidurinės mokyklos skyrius, kad turėtume bendrabutį, kad rimtų specialiųjų poreikių vaikai nebūtų išstumti į bendrojo lavinimo mokyklas. Pagalbos ranką ištiesė žmonės, kurie supranta ugdymo reikšmę. Bandant išlikti mokyklai Prienų rajone labai padėjo Mero pavaduotoja Loreta Jakinevičienė, Tarybos narys Egidijus Visockas. Meras Vytas Bujanauskas, administracijos direktorius Algis Marcinkevičius dažnai lankosi mokykloje, siekdami įsitikinti, kad vaikams sudarytos palankiausios sąlygos. Jei kas nepadaryta – ieškoma būdų kuo greičiau tai išspręsti.
Vienareikšmiškai lyginti ugdymo ir gyvenimo sąlygų prieš renovaciją ir po jos negalima, nes kai kurios problemos dar tik sprendžiamos. Praeitais metais turėjome didesnę teritoriją, kuri buvo tinkamesnė, tačiau neuždara, prie naujų patalpų ruošiamasi įrengti kiemą, kuris bus uždaras ir saugesnis vaikams. Projektuojamo įrengti lifto dėka galėsime vykdyti ugdymą ir antrame turimo pastato aukšte.
Šiais metais vaikai saugiau jaučiasi mokykloje, nes joje neliko agresyvių mokinių. Turime daugiau mokytojų padėjėjų, kineziterapeutę. Nuo šių metų mūsų kolektyvą papildė ir socialinis pedagogas. Restauruotose, jaukesnėse patalpose, apstatytose šiuolaikiškais baldais, pagal reikalavimus įrengtose sanitarinės ir asmeninės higienos patalpose geriau jaučiasi ir darbuotojai, ir ugdytiniai. Praeitais metais galėjome atlikti daugiau gydomųjų procedūrų, nes turėjome specialistus – neurologą ir pediatrą. Šiemet vaikams, kurių tėvai pateikia gydytojų paskyrimus, galime pasiūlyti masažą. Ir darbuotojai, ir dauguma tėvelių pritaria, kad dabar geresnės sąlygos ugdytis, nes yra mažesnės klasės, mažiau drausmės pažeidimų ir mokytojas gali skirti daugiau dėmesio ugdytiniams.
Dažnai bendrauti su visu vidurinės mokyklos kolektyvu galimybių neturime, nes esame atskirose patalpose. Džiaugiamės labai gerais santykiais su administracija, ypač mokyklos direktorės jautrumu specialiųjų poreikių turintiems mokiniams ir jos operatyvumu sprendžiant neatidėliotinas problemas.
Angelė Vasiliauskienė, Prienų PPT direktorė
Pedagoginės psichologinės tarnybos komanda šiuo metu lankosi švietimo įstaigose ir aptaria vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymosi galimybes ir problemas. Drauge su mokyklų administracijomis ir Vaiko gerovės komisijų nariais kalbamės, kuo ugdymo procese galime padėti, kad vaiko sėkmė būtų didesnė. Praėjusią savaitę teko lankytis ir naujai įsikūrusiame ,,Revuonos” vidurinės mokyklos specialiojo ugdymo skyriuje.
Patalpos naujai pertvarkytos, suremontuotos ir pagal galimybes pritaikytos vaikams su negalia. Kabinetus puošia nauji baldai, spalvingos sienos. Įrengti logopedo, mankštos kabinetai. Patalpos mažos, bet jaukios. Svarstoma, kur įrengti masažo kabinetą. Susitikimo metu kalbėjome apie lifto įrengimo galimybes. Tuomet būtų galima galvoti apie žaidimų kambarį, kuris vaikams labai reikalingas. Skyriuje ugdomi specialiųjų poreikių mokiniai, kurie ugdosi pagal individualizuotas programas. 29 mokinių ugdymosi poreikiai labai dideli, 16 – dideli. Juos ugdo specialieji pedagogai, specialistai. Dirba mokytojų padėjėjai. Tačiau pagal esamus vaikų specialiuosius ugdymosi poreikius šių darbuotojų yra per mažai. Būtina išspręsti kiemo problemą: kur vaikai vaikšto, mašinos važinėti negali. Direktorė I. Balčiukynienė yra numačiusi, kaip tai padarys, kai tik bus lėšų. Įsitikinome, kad specialiojo ugdymo skyriuje pagal PPT specialistų rekomendacijas šiuo metu vaikams yra teikiamos visų specialistų pagalbos.
Mantvydas Prekevičius